Coraz prostrzy dostęp do internetu oraz rosnąca ilość stron internetowych sprawai , że wielu projektantów nie zastanawia się nad technikami i metodami projektowania. Wykonane w ten sposób strony są idealne graficzne i poprawne technicznie. Jednak nie spełniają one w większości wymogów stawianych przez użytkownika. Przykładem mogą być tutaj strony wykonane w całości w technologii flash o wielkości powyżej 2-3 MB. Pomimo, iż taka strona jest ładna i zawiera dużo graficznych wodotrysków to jest ona nieprzyjazna użytkownikowi, który musi za każdym razem czekać na jej załadowanie. Innym przykładem złego projektowania jest wykonanie strony informacyjnej z dużą ilością tekstu wstawionego w elementy graficzne. Umieszczony w ten sposób tekst ładnie wygląda, ale jest on nieprzydatny dla użytkownika który np. chciałby skopiować numer telefonu. Tak wykonana strona jest również nie przyjazna użytkownikowi telefonu komórkowego, który z powodów ekonomicznych zazwyczaj nie pobiera grafiki.
Przyjęło się, że każda strona na której coś nie działa lub ładuje się zbyt wolno jest z góry skazana na klęskę. Internauta nie należy do grona osób cierpliwych i każdy problem który napotka może spowodować, że szybko się zniechęci i odwiedzi stronę konkurencji.
Użyteczność stron internetowych jest wciąż niedocenianą gałęzią projektowania. W FreeTree chcemy mieć pewność, że każda wykonana przez nas strona lub sklep internetowy będzie spełniał wszystkie stawiane przed nim wymagania - zarówno te stawiane przez Państwa jak i Państwa klientów. Chcemy mieć pewność, że Państwa klient bez problemu znajdzie to czego szuka.
Aby strona była użyteczna należy w sposób przmyślany zaprojektować interfejs - tak aby użytkownik, który poraz pierwszy odwiedził naszą stronę nie miał problemów z panowaniem poruszania się po stronie i będzie to robił intuicyjnie. Dlatego, też na każdym etapie tworzenie aplikacji, strony lub sklepu internetowego testujemy jego użyteczność z uwzględnieniem specyfikacji grupy docelowej.
Użyteczność interfejsu to nie jedyne kryterium nad którym trzeba się zastanowić podczas tworzenia strony lub aplikacji internetowej przyjaznej użytkownikowi. Najważniejszym kryterium przyciągającym użytkownika jest ciekawa i dobrze zbudowana zawartość serwisu. Im większa ilość ciekawych podstron naszej strony internetowej tym większe są szanse, że zaciekawią użytkownika i zechce zostać dłużej lub w przypadku sklepu internetowego zdecyduje się zakupić produkt.
Ilość informacji na stronie ma równiez inną wartość nie związaną z użytecznością - im więcej podstron z ciekawą treścią znajduje się na naszej stronie internetowej tym większe szanse na zyskanie wyższej pozycji w wyszukiwarkach i więcej odnośników do których dotrą użytkownicy.
W tym miejscu pragniemy przypomnieć znane stwierdzenie „Zadowolony klient powie o swoim zadowoleniu 3 osobom, zaś niezadowolony powie o swoim niezadowoleniu przynajmniej 10 osobom”.